SPARA STORT! LAGERRENSNING PÅGÅR - UPP TILL 70% - %countdown

Köp- och Leveransvillkor

Vid beställning hos Kakelgiganten träffas ett avtal om köp mellan dig, kunden, och Kakelgiganten. Detta avtal bekräftas via e-post till den e-postadress som angivits vid beställning. Vid felaktigheter i pris och leveranstid kommer kunden att kontaktas och informeras om ändringar, och kunden är i sin fulla rätt att ändra eller annullera beställningen.

Kakelgiganten ingår inga avtal med personer som inte är myndiga (18 år). Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Kakelgiganten ansvarar inte för skador, missfärgningar eller liknande som kan uppstå vid felaktig montering eller som en följd av felaktigt bruk av varan.

Våra produkter

Var uppmärksamma på att beskrivningen till våra produkter är subjektiv och att speciellt färger kan uppfattas olika av olika personer. En färg kan också skilja sig mellan olika skärmar och i olika ljus. Vi rekommenderar därför att man beställer en provbit av produkten.

Mått och Bränning

De mått som anges på våra produkter är de mått som tillverkaren utgått från vid tillverkning av plattan och dessa mått kan variera från ett produktionstillfälle till ett annat. Då varje produktion av en platta inte kan säkerställas bli densamma i mått och nyans så får varje produktion av en platta ett bränningsnummer (nyans) samt ett kalibernummer (mått) som trycks på förpackningen. Detta beror på flera faktorer vid tillverkningen och det är därför viktigt att man kontrollerar att alla förpackningar är från samma bränning innan montering. Vid komplettering av en beställning är detta extra viktigt och vi ber er alltid om att först kontakta vår kundservice för att få information om samma bränning fortfarande finns i lager. Vi ser då till att rätt produkt skickas ut.

Åtgångsberäkning

Det är kundens ansvar att de mått som ges till säljare är korrekta vid åtgångsberäkning. Kakelgiganten rekommenderar 10% i spill men det är viktigt att förstå att detta inte kan garantera att det räcker. Denna information är endast vägledande, då storlek på platta och hur man väljer att sätta plattan är av betydelse vid åtgång. Dessutom finns det andra faktorer som Kakelgiganten inte kan kontrollera, som exempelvis det extra spill som kan uppstå vid kapning av plattorna.

Åtgångsberäkningar är generella tal och ej exakta och gäller även för våra blandprodukter. Rådfråga er plattsättare för säkerhets skull. Kakelgiganten friskriver sig från ansvar i händelse av otillräcklig åtgång eller överblivet material enligt åtgångsberäkning.


Riktlinjer & Kvalitet

Kakelgiganten säljer enbart första sortering på kakel och klinker som uppfyller de krav som finns på keramiska plattor enligt EU-standard och svensk standard klass BIII EN14411.

Du kan läsa mer om detta på sidan Riktlinjer Kakel & Klinker

 

Priser & betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I varukorgen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Svea Ekonomi
    Svea Ekonomi och Svea Webpay gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet.
  • Nets Easy Checkout
    Nets Easy Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet.

§ Faktura

 

  1. Allmänt
    Vid betalning via faktura samarbetar Kakelgiganten.se med Svea Ekonomi AB.

    För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

    Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

    Samtliga fakturor är av Kakelgiganten.se överlåtna till Svea Ekonomi AB.

    Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
  2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta
    Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

    Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.

    Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.
  3. Faktureringsrutin konsument
    Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.

    Om betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid tidpunkten återstående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Svea Ekonomi AB:s rätt att säga upp kontokrediten i förtid:

    Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är för närvarande 19,75%.

    Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 145 kr. Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid tidpunkten återstående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.
  4. Faktureringsrutin näringsidkare
    Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

    Betalning genom kontokredit
    Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

§ Delbetalning

Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad med Svea Webpay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Svea kampanj
Mer information om aktuella Svea-kampanjer hittar du i kassan.

Delbetalning - upp till 30 000kr

3 månader

6 månader

12 månader

Ränta

0%

0%

0%

Uppläggningsavgift

95kr

195kr

295kr

Aviseringsavgift

29kr

29kr

29kr

Delbetalning - upp till 100 000kr 

24 månader

Ränta

0%

Uppläggningsavgift

295kr

Aviseringsavgift

29kr

Läs mer om allmänna villkoren hos Svea Webpay.

§ Säker kortbetalning

Via Svea Webpay eller Nets Easy Checkout

Förskottsbetalning: Efter avtal med oss kan varorna förskottsbetalas via bank-giro, swish eller kontonummer. Varorna levereras efter betalningen registrerats.

Privat Policy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din varukorg, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Frakt & Leverans

§ Frakt

En fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar om inget annat anges. Fraktkostnaden är beroende av ordervärde och vilken fraktmetod du väljer för ditt köp. Obs! Leveranser sker endast till vissa öar, och vissa orter i Sverige har begränsat antal utkörningar per vecka. Extra fraktkostnader kan tillkomma, vänligen kontakta vår kundservice för mer information.

Fraktmetoder

Order under 3000 SEK

Standardfrakt 895 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.

Expressleverans 1195 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-3 arbetsdagar.

Paket 69 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-2 arbetsdagar.

Order över 3000 SEK

Standardfrakt 395 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.

Expressleverans 695 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-3 arbetsdagar.

Paket 69 SEK, beräknad leveranstid på lagervaror 1-2 arbetsdagar.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget. DB Schenker ansvarar för att avisera kunden via sms eller e-post, som kunden uppgett vid beställning. Den fraktkostnad vi tar ut motsvarar inte alltid den reella kostnaden för frakt av tungt gods på pall.

§ Hemleverans

När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Inom 1-3 arbetsdagar får du en avisering av transportören att varorna är på väg. Ni kommer sedan överens om leveransdatum och tidsintervall.

OBS! För sändning som kvarligger på transportbolagets terminal mer än tre (3) veckodagar efter avisering, debiteras du som kund från dag fyra (4) lagerhyra om 350 kr/pall/dag, och sändningen riskerar att gå i automatisk retur. Det är därför viktigt att man som kund svarar på aviseringen från transportbolaget inom (3) veckodagar och väljer ett av dom förslagna datum för hemleverans som erbjudits av transportbolaget.

Om leveransen inte tas emot på bokad leveransdag eller om sändning gått i automatisk retur tillkommer även kostnader för extra utkörning/lagerhyra och/eller returkostnader. De extra utgifterna (returfrakt, lagerhyra, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset. Det är kundens ansvar att kontrollera att de uppgivit rätt mobilnummer så att fraktbolaget kan etablera kontakt och avtala leverans. Det är också kundens ansvar att fraktbolaget kan nå någon på detta nummer under dagarna efter att leveransen gått ut från kakelgiganten.se.

Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden. 
Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Grusväg, kullersten, stenbelagd väg eller brant/sluttande väg räknas inte som körbar väg då sista delen av transporten sker med bakgavellyft och handtruck som inte kan framföras på dessa underlag med denna slags produkter. En väg som inte är framkomlig för bred last / lastbil räknas inte heller som körbar väg. Om du bor i ett flerfamiljshus levereras varorna till porten om transporten kan komma fram (inte på smala innergårdar, genom smala grindar och liknande), annars så långt lastbilen kan komma fram. Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av mottagaren innan leveransen kvitteras. Eventuella skador dokumenteras och noteras innan kvittering av leveransen (se mer information under rubriken Transportskada).

Kundens ansvar angående leverans

Det är kundens ansvar att kontrollera att de uppgifter de uppgivit i samband med beställning är korrekta så att transportbolaget kan etablera kontakt.

Det är kundens ansvar att det finns rätt förutsättningar för transportbolaget att kunna leverera gods på körbar väg till adressen med lastbil. Vid situation där det krävs budbil/kranbil för hemleverans så kontaktas kund och eventuella merkostnader debiteras kunden för att leverans ska kunna genomföras.

Det är kundens ansvar att kontrollera att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan plattorna monteras. Reklamationer efter montering tas ej emot. Spara den pall som varorna levereras på för eventuell retur.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kakelgiganten.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid försenad, utebliven eller felaktig leverans. 

§ Leverans till utlämningsställe

När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Sändningen levereras till transportörens närmsta utlämningsställe baserat på det postnummer som angavs vid köpet. Du kommer att bli aviserad när din sändning har anlänt till ditt utlämningsställe. 

Legitimationskontroll sker alltid vid utlämnandet. 

Paket som ej hämtas ut inom 14 dagar går i automatisk retur till kakelgiganten. Returfraktkostnaden är 149 kronor.

§ Adressändring

Om ni önskar att ändra leveransadressen eller aviseringsnumret, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Om Kakelgiganten inte har beställt frakt av fraktbolaget än, så kommer vi att göra ändringen utan en extra kostnad. Men om Kakelgiganten redan bokat en frakt till den tidigare angivna leveransadressen, tillkommer en leveransändringsavgift för kunden. Denna avgift debiteras Kakelgiganten av transportbolaget och uppgår till 350 kr inklusive moms. Vid ändring på redan bokad frakt skickar vi ut en betallänk till er för leveransadressändringen. När betalningen är gjord kommer vi att kontakta transportbolaget för att genomföra leveransadressändringen, vilket innefattar ändring av namn, adress och telefonnummer för avisering. Vänligen skicka ett skriftligt mejl på ändring till kundservice@kakelgiganten.se

Ångerrrätt och Reklamation

§ Ångerrätt

Din ångerrätt och returrätt gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. (Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller styckvaror). För varor som reserveras för att hämtas senare gäller särskilda villkor. Se under rubriken ”Reservationer, Betala Nu – Hämta senare”.
Skriv snabbast och enklast ett e-mail till vår kundtjänst kundservice@kakelgiganten.se när du vill ångra ditt köp. Vill du hellre skriva brev kan du istället använda Konsumentverkets blankett för att ångra ditt köp, som du skickar med brev till oss.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Kunden är skyldig att hålla varan i lika gott skick som vid leverans. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

§ Retur

Vid åberopande av ångerrrätt står du som kund för returfrakt och returrisk. Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar.

Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundservice med ordernummer och vilka produkter du önskar returnera. Våra kunniga medarbetare kommer då att kunna räkna ut returkostnaden, och boka leverans om så önskas. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden. Returer ska skickas till adressen; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö. Inte mot postförskott eller uthämtning på utlämningsställe. 

Produkter som levererats på pall skall returneras på samma sätt så det är klokt att spara pallen produkterna levererats på. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck. 

Vid retur av styckvaror som skickas som paket tas en fast fraktkostnad på 149 kronor ut. Observera att paketet skall levereras direkt till vårt lager; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö. Inte mot postförskott eller uthämtning på utlämningsställe. 

§ Reklamation

Fel på vara

Som kund hos oss på kakelgiganten.se har du rätt att reklamera varor som är belagda med fel. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice.

En reklamation av felplockad eller felaktig vara skall göras innan den har monterats. Är varan monterad anses köparen ha godkänt produkten. Dock gäller detta inte om felet på varan endast kunde upptäckas efter genomförd montering. Upptäcks felet vid montering skall monteringen genast avbrytas, och kakelgigantens kundservice kontaktas. 

OBS! Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat varorna, att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kakelgiganten.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid defekta, felaktiga varor eller transportskador.

En retur som uppstår på grund av en godkänd reklamation bekostas av Kakelgiganten Sweden AB. En reklamation kan göras om det finns ett tillverkningsfel som till exempel bubblor eller feltryck. Det gäller inte marockanska cementplattor då skönhetsfel ofta förekommer då det är en handgjord produkt.

(se Konsumentköplagen för mer information vad som gäller för privatpersoner och företagare).

Transportskada

Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet skall detta noteras på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder.

Om skadan upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Anmälan om en skada skall skickas in skriftligt till kundservice@kakelgiganten.se inom de fem kalenderdagarna. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss. När en skada uppkommit under leveransen upprättar vi en skadeanmälan hos fraktsällskapet.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.

Reservationer

§ Betala Nu - Hämta senare 

Produkter kan reserveras genom att varan betalas först och hämtas ut senare. Vi erbjuder avgiftsfri lagerhållning i upp till 14 dagar efter betalning (Observera: beställningen är inte reserverad förrän full betalning är erlagd). Vid beställningar som ej hämtas ut inom de 14 dagarna kommer en lageravgift på 495:-/dygn att debiteras kunden. Om senare leverans önskas för produkter beställda på hemsidan meddelas detta i samband med att beställningen läggs, antingen genom att skriva ett meddelande i beställningen eller genom att kontakta oss på telefon innan ordern läggs.

Ångerrätten gäller som vanligt i 14 dagar från den dag kunden mottagit sin beställning vare sig det gäller beställningar som skickats eller som hämtats från vårt lager.


Vid tillfällen där Kakelgiganten och kund kommit överens om längre lagerhållning än 14 dagar från dagen betalning mottagits, börjar ångerrätten ticka efter 14 dagars lagerhållning och gäller därefter i 14 dagar.

Beställningsvaror 

Beställningar av varor från utlandet görs på onsdag morgon (deadline för veckobeställningar onsdag kl. 09.00), men avvikelser kan förekomma då helgdagar kan ligga olika i olika länder.

Beställningsvaror levereras normalt inom 15 arbetsdagar. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget eller leverantör. Om ni är i behov av att veta när en produkt förväntas levereras till vårt lager, var vänlig kontakta vår kundservice. Leveranstiden kan variera beroende på helgdagar i både ursprungslandet och Sverige.

Kakelgiganten kan inte ta ansvar för att leverantören har den specifika mängd i lager av en produkt som beställts. Om det inte skulle finnas tillräcklig mängd av den produkt som du beställt, kommer du att kontaktas av vår kundservice för att hitta en lösning.

§ Avbeställning av beställningsvara

Kontakta alltid vår kundservice via mejl innan avbeställning/ändring av en beställningsvara. Avbeställning/ändring utan extra avgifter är endast möjligt om ordern inte redan skickats till leverantören. Vid avbeställning/ändring måste man meddela oss skriftligt, via mejl till kundservice@kakelgiganten.se. senast onsdag kl. 09.00. För att säkerställa att meddelandet mottagits och kundservice hinner ta tag i ärendet innan beställning till fabriken görs, är det viktigt att även ringa in till oss på 040-21 24 00 innan deadline för beställningar/avbeställningar kl. 09.00 onsdag morgon. Se förtydligande nedan.

Förtydligande

Om du beställer en beställningsvara på torsdagen den 9 april 2020 så har du fram tills onsdagen den 15 april 2020 kl. 09.00 att skicka in mejl till kundservice@kakelgiganten.se på avbeställning/ändring utan att det tillkommer extra avgifter. Efter denna tid har hantering av order påbörjats av leverantör vilket medför extra avgifter som kommer debiteras kund.

§ Retur av beställningsvara

Vid returer av beställningsvaror debiteras en adm. avgift på 20% av ordervärdet och fraktkostnaden för returfrakt till leverantör. Returfraktkostnaden varierar beroende på typ av vara, vikt och ursprungsland.

När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.

Kontakta vår kundservice snarast vid avbeställning eller ångrat köp för att få en mer exakt uträkning av dessa merkostnader som beställningsvaror medför.

Återbetalningsskyldighet 

Kakelgiganten.se ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi mottagit returen. Kunden står själv för hela returkostnaden tillbaka till adressen. I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar här.

§ Återbetalning vid fakturaköp

Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Svea Ekonomi AB med det krediterade beloppet. Svea Ekonomi AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Svea Ekonomi AB kontaktar dig via e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi Svea ekonomi AB. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under rubriken "ångerrätt". Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Svea Ekonomi AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav. Det är kundens ansvar att faktura betalas in i tid innan förfallodatum infaller även om ärendet inte är avslutat. I dessa fall korrigeras fakturan i efterhand av vår kundtjänst när ärendet är avslutat.

§ Återbetalning vid kortbetalning eller direktbetalning

Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1–3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.

§ Återbetalning vid förskottsbetalning

Vid köp mot förskottsbetalning kommer vi att skriftligen begära in kontouppgifter från dig. Kontouppgifterna måste inkomma till oss skriftligen då vi av säkerhetsskäl inte tar emot denna information över telefon. Vi sparar inga kontouppgifter från när köp genomfördes.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot förskottsbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en återbetalning. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Återbetalning sker till de bankuppgifter som du inkommit med och tar mellan 1-3 bankdagar.

§ Återbetalning vid delbetalning

Har du valt att betala din order med en delbetalningskampanj så kommer du vid nästa aviutskick från Svea Ekonomi AB få ett förändrat totalbelopp på din delbetalningsavi. Beloppet är justerat efter den summa vi har krediterat på din order. Det är viktigt att samtliga avier betalas innan förfallodatum.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Efter att krediteringen är slutförd hos oss meddelar vi detta till Svea Ekonomi AB.

Provbitar

En provbit är en mindre del av en platta, förutom Marockanskt Kakel som är en hel platta. Prover skickas normalt till ett utlämningsställe. 

Fyndvaror / Outlet

Produkter i outlet-kategorin är produkter som av en eller annan anledning blivit över. Det kan vara produkter som skickats tillbaka av kund, sista lådorna av en färg/bränning, eller en produkt som helt ska utgå ur sortimentet. Dessa produkter kan inte kombineras med ordinarie produkt då bränningen inte kan garanteras vara densamma. Dessa produkter har begränsade retur-möjligheter av samma anledning. Dessa produkter erbjuds därför till starkt rabatterat pris. Användning av en outletvara tillsammans med ordinarie produkter sker på kundens eget ansvar då det kan vara olika bränning och olika färgtoner på olika batcher. En outletvara kan inte reklameras på grund av defekter som är på förhand angivna i produktens beskrivning. Ångerrätten gäller alltid och kunden står för att returnera varan i ursprungligt skick. Kunden står för samtliga omkostnader i samband med returen. Även produkter i outletkategorin levereras och returneras på pall.