KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Vid beställning hos Kakelgiganten träffas ett avtal om köp mellan dig, kunden, och Kakelgiganten. Detta avtal bekräftas via e-post till den e-postadress som angivits vid beställning. Vid felaktigheter i pris och leveranstid kommer kunden att kontaktas och informeras om ändringar, och kunden är i sin fulla rätt att ändra eller annullera beställningen.

Kakelgiganten ingår inga avtal med personer som inte är myndiga (18 år). Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Kakelgiganten ansvarar inte för skador, missfärgningar eller liknande som kan uppstå vid felaktig montering eller som en följd av felaktigt bruk av varan.

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I varukorgen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Svea Ekonomi
    Svea Ekonomi och Svea Webpay gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet.
  • Nets Easy Checkout
    Nets Easy Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet.

Faktura:

Klarna

  1. Allmänt

Vid betalning via faktura samarbetar Kakelgiganten.se med Svea Ekonomi AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Kakelgiganten.se överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

  1. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr.

Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

  1. Faktureringsrutin konsument

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig.

Om betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid tidspunkten återstående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Svea Ekonomi AB:s rätt att säga upp kontokrediten i förtid:

Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är för närvarande 19,75%.

Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 145 kr. Du kommer också bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid tidspunktenåterstående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.

  1. Faktureringsrutin näringsidkare

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.


Betalning genom kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Delbetalning

Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad med Svea Webpay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Svea kampanj
Mer information om aktuella Svea-kampanjer hittar du i kassan.

Delbetalning - upp till 30 000 kr 

Ränta 

Uppläggningsavgift 

Aviseringsavgift 

3 månader

0%

95 kr

29 kr

6 månader

0%

195 kr

29 kr

12 månader

0%

295 kr

29 kr

 

Delbetalning - upp till 100 000 kr 

Ränta 

Uppläggningsavgift 

Aviseringsavgift 

24 månader 9,95% 295 kr 29

 

Läs mer om allmänna villkoren hos Svea Webpay.

Säker kortbetalning: 

Via Svea Webpay eller Nets Easy Checkout

mastercard_white_140 securecode_white_140 verified_visa_white_140 visa_logo

Förskottsbetalning: Efter avtal med oss kan varorna förskottsbetalas via bank-giro eller kontonummer. Varorna levereras efter betalningen registrerats.

Om en vara är skadad

Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet så notera det på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder. Om skadan upptäcks först vid upp-packning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom sju (7) arbetsdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss. När en skada blivit skadad under leveransen upprättar vi en skadeanmälan hos fraktsällskapet.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.

Privat Policy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din varukorg, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Fyndhörna

Produkter i fynd-kategorin är produkter som av en eller annan anledning blivit över. Det kan vara produkter som skickats tillbaka av kund, sista lådorna av en färg/brännnng, eller en produkt som helt ska utgå ur sortimentet. Dessa produkter kan inte kombineras med ordinarie produkt då bränningen inte kan garanteras vara densamma. Dessa produkter har begränsade retur-möjligheter av samma anledning. Dessa produkter erbjuds därför till starkt rabatterat pris. Användning av en outlet-produkt tillsammans med ordinarie produkter sker på kundens eget ansvar då det kan vara olika bränning och olika färgtoner på olika batcher.

Frakt

Vi tillämpar ett fast fraktpris på 395 sek för allt utom beställningar av enbart tillbehör och/eller provbitar. Leveranser sker i samarbete med DB Schenker. Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar för lagervaror. Beställningsvaror levereras normalt inom 14 arbetsdagar. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget. DB Schenker ansvarar för att avisera kunden via sms eller e-post, som kunden uppgett vid beställning. den fraktkostnad vi tar ut motsvarar inte alltid den reella kostnaden för frakt av tungt gods.

Prover skickas i 10×10 cm format alternativt en hel platta vid köp av provbit av Marockanskt Kakel och skickas normalt med posten till ett utlämningsställe.

Obs! DB Schenker kan endast leverera till vissa öar. Fraktkostnad tillkommer.

När ordern är hanterad kontaktar vi dig och bekräftar att varorna är på väg, 1-3 dagar senare kommer du få en avisering av transportören. Ni kommer sedan överens om leveransdatum och tidsintervall. OBS! Leverans måste tas emot inom 6 dagar från att ni har blivit aviserade från fraktbolaget, efter 6 dagar så debiteras lagerhyra med 800 kr/pall/dag. Det är kundens ansvar att kontrollera att de uppgivit rätt mobilnummer så att fraktbolaget kan etablera kontakt och avtala leverans. Det är också kundens ansvar att fraktbolaget kan nå någon på detta nummer under dagarna efter att leveransen gått ut från kakelgiganten.se. Vid retur tillbaka till terminalen eller retur till vårt lager på grund av att fraktbolaget inte kunnat komma i kontakt med kunden , kommer kunden att debiteras för de extra utgifter detta innebär (returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift). De extra utgifterna (returfrakt, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset.

Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Grusväg, kullersten eller stenbelagd väg räknas inte som körbar väg då sista delen av transporten sker med bakgavellyft och handtruck som inte kan framföras på ojämnt underlag med denna slags produkter.. Om du bor i ett flerfamiljshus levereras varorna till porten om transporten kan komma fram (inte på smala innergårdar, genom smala grindar och liknande), annars så långt lastbilen kan komma fram. Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av mottagaren innan leveransen kvitteras. Eventuella skador dokumenteras och noteras innan kvittering av leveransen (se mer information under rubriken Om en vara är skadad.

OBS! Kontrollera alltid att samtliga av era paket av en vis vara är av samma bränning samt att den/de produkter som ni har beställt är korrekta innan plattorna monteras. Reklamationer efter montering tas ej emot.

Ej mottagna varor returneras till oss. Efter avisering från leveransbolaget har kunden 6 veckodagar (måndagar-söndagar) på sig att motta sina varor, det vill säga att leveransdag måste bokas och varorna levereras inom de sex dagarna. För alla paket samt gods på pall som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kunden kostnader för leverantörens lagerhyra, returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Lagerhyra utgår från dag ett om leverans inte skett inom de sex dagar som nämnts ovan. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden. 

Ångerrätt och Returer

Din ångerrätt (ångerfristen) och returrätt gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. (Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller styckvaror). Ångerrätten gäller även varor som hämtas från vårt lager. För varor som reserveras för att hämtas senare gäller särskilda villkor. Se under rubriken ”Reservationer, Betala Nu – Hämta senare”

Skriv snabbast och enklast ett e-mail till vår kundtjänst kundservice@kakelgiganten.se när du vill ångra ditt köp. Vill du hellre skriva brev kan du istället använda Konsumentverkets blankett för att ångra ditt köp, som du skickar med brev till oss.


När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Returfrakt sker på egen bekostnad förutom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas på pall med leverans till adressen; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö. Inte mot postförskott eller hämtas på utlämningsställe. Det går bra att annullera er order INNAN fraktbolagets bilar hämtat godset på vårt lager. (Detta gäller endast lagervaror) Beställningsvaror debiteras man för enligt nedanstående stycke om beställningsvaror. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden.

Returer gäller inte styckpris-varor eller beställningsvaror. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du skicka eller lämna tillbaka de varor du ångrat till oss, kunden står då för frakten tillbaka till vår adress. För beställningsvaror gäller det som anges under rubriken "Beställningsvaror".

Reservationer, Betala Nu – Hämta senare

Produkter kan reserveras genom att varan betalas först och hämtas ut senare. Vi erbjuder avgiftsfri lagerhållning i upp till 30 dagar efter betalning (Observera: beställningen är inte reserverad förrän full betalning är erlagd). Beställningar som ej hämtas ut inom de 30 dagarna kan inte ångras, ändras eller avbrytas och en lageravgift på 495:-/dygn kommer att debiteras kunden. Om senare leverans önskas för produkter beställda på hemsidan meddelas detta i samband med att beställningen läggs, antingen genom att skriva ett meddelande i beställningen eller genom att kontakta oss på telefon innan ordern läggs.

Ångerrätten gäller under dessa 30 dagar, men vid ändring av ordern vilket innebär ompackning av den reserverade varan kommer en avgift att tas ut. För beställningar med ett värde under 5000:- kommer en avgift på 395:- att tas ut, och för beställningar med ett värde över 5000:- kommer en avgift på 795:- att tas ut för varje ändring i beställningen.

Beställningsvaror

Vid beställningsvaror tillkommer en extra kostnad för frakt från leverantör, administration och den merkostnad som uppstår vid hantering av denna produkt. Denna kostnad varierar beroende på typ av vara, vikt och ursprungsland. Deadline för beställning av varor från Spanien är tisdagar 24.00. Denna deadline kan ändras beroende på röda dagar i Sverige eller Spanien. Om ni är osäkra och sent ute med en beställning, är det bäst att dubbelkolla med kundtjänst om när beställningen kommer att läggas.

Vid returer av beställningsvaror debiteras en adm. avgift på 20% av ordervärdet och fraktkostnaden för returfrakt till leverantör.

Avbeställning: Deadline för att slippa extra avgifter vid ångrad order/avbeställning är tisdagar kl 15:00. Vid skriftlig avbeställning (via email) innan 15:00 tillkommer inga extra avgifter, efter 15:00 gäller ovanstående. Se exempel nedan:

Exempel:

En order läggs onsdag morgon den 22/4. Denna order kan ångras utan kostnad fram till klockan 15.00 tisdag den 28/4. Vi måste har in att ordern ångras via mail senast 15:00 för att ångerrätten ska gälla, inte över telefon.

En order läggs tisdag 10.00 den 21/4. Denna order kan ångras utan kostnad fram till 15.00 samma dag, skriftligt via mail. Efter 18.00 tillkommer kostnader för transport till vårt lager, administrationskostnader och de omkostnader som tillkommer för lager och vidareförsäljning. Denna kostnad beräknas utifrån vikt och ordervärde.

Detta är förutsatt att det är normal arbetsvecka utan helgdagar (både i Sverige och ursprungslandet)

Returer:

Vid returer på grund av ångrat köp står kunden för frakt tillbaka till Kakelgigantens lager. Dessutom tillkommer de extrakostnader en beställningsvara medför, som frakt från ursprungsland, vikt och kakelgigantens merkostnader. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.

Kontakta vår kundtjänst snarast vid avbeställning eller ångrat köp för att få en mer exakt uträkning av dessa merkostnader som beställningsvaror medför.

Retur av överblivet material:

Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar, om vi fortfarande har varan i vårt lager. Det framgår i produktens information om det är en lagervara eller om den beställs från leverantör. Kontakta oss innan en produkt returneras. Returer skickas alltid på pall direkt till vårt lager och returkostnaden står kunden för själv.

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Kakelgiganten Sweden AB. En reklamation kan göras om det finns ett tillverkningsfel som till exempel bubblor eller feltryck. Det gäller inte marockanska cementplattor då skönhetsfel ofta förekommer då det är en handgjord produkt.

Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice. Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundserviceavdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. (se Konsumentköplagen för mer information vad som gäller för privatpersoner och företagare)

Återbetalningsskyldighet:

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Återbetalning sker till det konto som betalat ut beloppet vid er beställning.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar här.

Återbetalningar:

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Faktura
Vid köp mot faktura erhåller du en kreditfaktura från Svea Ekonomi AB med det krediterade beloppet.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot faktura:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. Efter att kreditering är slutförd hos oss meddelar vi Svea ekonomi AB. På kreditfakturan syns de artiklar som vi har krediterat dig samt eventuell returfrakt. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Du drar av det krediterade beloppet från ursprungsfakturan och betalar in kvarvarande summa. Uppgifterna som används för inbetalning är de som finns på ursprungsfakturan från Svea Ekonomi AB. Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.

Om du har betalat fakturan
Svea Ekonomi AB sköter återbetalningen av kreditfakturor. Svea Ekonomi AB kontaktar dig via e-post och ber dig att inkomma med bankuppgifter för att kunna genomföra återbetalning. Utbetalning tar ca 5 bankdagar. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider.

Kortbetalning eller direktbetalning
Vid köp med kort, kreditkort eller direktbetalning återförs pengarna till samma kort eller konto som användes vid beställningen.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot kortbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. Efter att krediteringen är slutförd hos oss tar det mellan 1–3 bankdagar innan du erhåller återbetalningen. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Vid betalning med kreditkort syns återbetalningen runt det datum transaktionen genomfördes. Observera att vissa banker kan ha längre handläggningstider. Har du inte fått pengarna åter ber vi dig att i första hand kontakta din kortutgivare/bank. Har du bytt bank sedan köpet genomfördes hos oss så kommer återbetalning ske till det nya kortet. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med din bank och be dem genomföra återbetalningen till rätt kort.

Förskottsbetalning
Vid köp mot förskottsbetalning kommer vi att skriftligen begära in kontouppgifter från dig. Kontouppgifterna måste inkomma till oss skriftligen då vi av säkerhetsskäl inte tar emot denna information över telefon. Vi sparar inga kontouppgifter från när köp genomfördes.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot förskottsbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en återbetalning. En kontroll kan ta mellan 1-14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Återbetalning sker till de bankuppgifter som du inkommit med och tar mellan 1-3 bankdagar.

Delbetalning
Har du valt att betala din order med en delbetalningskampanj så kommer du vid nästa aviutskick från Svea Ekonomi AB få ett förändrat totalbelopp på din delbetalningsavi. Beloppet är justerat efter den summa vi har krediterat på din order. Det är viktigt att samtliga avier betalas innan förfallodatum.

Så här går det till när du returnerar en vara som är beställd mot delbetalning:
När returen är åter på vårt lager och har kontrollerats så skapar vi en kreditering. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. Läs mer om eventuella kostnader som kan uppkomma vid retur under kapitlet "ångerrätt". Efter att krediteringen är slutförd hos oss meddelar vi detta till Svea Ekonomi AB.