CYBER MONDAY ÄR HÄR! REA MED UPP TILL HELA 70% - %countdown

Frågor & Svar

På denna sidan kommer du hitta svar på de flesta frågor som ofta ställs av konsumenter.



Frakt & Leverans


Vad kostar en frakt hos er?

En fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar om inget annat anges.
Fraktkostnaden är beroende av vilken fraktmetod du väljer för ditt köp.

Fraktmetoder

- Standardfrakt 395 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 3-5 arbetsdagar.
- Expressleverans 595 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 1-3 arbetsdagar.
- Paket 69 kronor, beräknad leveranstid på lagervaror 1-2 arbetsdagar.

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden varierar beroende på om varan är lagerförd eller ej. Beställningsvaror och tillverkningsvaror tar längre tid att leverera än lagervaror.

Lagervaror levereras normalt inom 1-5 arbetsdagar beroende på vilken fraktmetod man valt.
Beställningsvaror levereras normalt inom 10-15 arbetsdagar.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget.

Hur fungerar hemleverans?

När din beställning är packad och bokad för upphämtning så kommer du att få ett leveransbesked skickat till dig via mejl. Inom 1-3 arbetsdagar kommer Schenker att ta kontakt med dig via sms eller telefon och höra vilken av deras turdagar som passar dig bäst. Ditt gods kommer att levereras till port eller tomtgräns. Läs mer om vart Schenker kan köra under rubriken ""Vart kan Schenker köra?"" längre ner.

OBS! För sändning som kvarligger på transportbolagets terminal mer än tre (3) veckodagar efter avisering, debiteras du som kund från dag fyra (4) lagerhyra om 350 kr/pall/dag, och sändningen riskerar att gå i automatisk retur. Det är därför viktigt att man som kund svarar på aviseringen från transportbolaget inom (3) veckodagar och väljer ett av dom förslagna datum för hemleverans som erbjudits av transportbolaget.

Om leveransen inte tas emot på bokad leveransdag eller om sändning gått i automatisk retur tillkommer även kostnader för extra utkörning/lagerhyra och/eller returkostnader. De extra utgifterna (returfrakt, lagerhyra, expeditionsavgift, hanteringsavgifter) gäller även om du som kund har vägrat att ta emot godset.

Vart är mitt närmaste utlämningsställe?

För ombud kan du klicka här och fylla i ditt postnummer för att se ditt närmaste ombud.
Om du istället har lite större gods och det måste skickas till terminal klicka här för att hitta din närmaste terminal.

Kan man få kvittensfri lossning?

Om du inte kan vara hemma vid en hemleverans kan du skriva på ett engångsintyg som du sätter synligt för chauffören. Då avsäger du dig rätten att göra anspråk för eventulla skador och / eller förluster som upptäcks efter godsets avlämnande, såvida det inte kan utredas att skadan eller förlusten uppkommit under Schenkers ansvarsperiod.

Vid önskat engångsintyg vänligen Kontakta DB Schenker.

Vart kan Schenker köra?

Schenker kör endast ut till bostäder där vägen är bred nog för en lastbil. Lastbilen ska kunna vända runt utan problem, vid återvändsgränd krävs en stor vändplan där lastbilen kommer runt utan att backa. Schenker kör inte på grusvägar eller mindre smalare vägar av säkerhetsskäl. Om de inte kan köra till din bostad lämnar de godset på närmaste plats de kan köra till.

Det är kundens ansvar att det finns rätt förutsättningar för transportbolaget att kunna leverera gods på körbar väg till adressen med lastbil. Vid situation där det krävs budbil/kranbil för hemleverans så kontaktas kund och eventuella merkostnader debiteras kunden för att leverans ska kunna genomföras.

Kan jag beställa till utlandet?

I dagsläget levererar vi enbart till Danmark i utlandet.

Vid större beställningar till annat land inom europa vänligen kontakta vår kundservice. Skicka mejl till kundservice@kakelgiganten.se med information om önskad produkt, mängd och vart det önskas skickas så kan vi kolla upp möjligheterna samt fraktkostnad.

Vad gör jag om paketet / godset har kommit fram skadat?

Om en vara skulle vara skadad vid mottagandet skall detta noteras på fraktsedeln innan kvittering. Dokumentera varans skick med kamera och kontakta oss via e-post. Skicka så detaljerad beskrivning som möjligt och bifoga bilder.

Om skadan upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Anmälan om en skada skall skickas in skriftligt till kundservice@kakelgiganten.se inom de fem kalenderdagarna. Varan får inte användas eller säljas vidare eller liknande innan kontakt med oss. När en skada uppkommit under leveransen upprättar vi en skadeanmälan hos fraktsällskapet.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan.

Jag har fått fel vara, vad gör jag?

Vi ber om ursäkt att det har blivit fel. Kontakta vår kundtjänst på mejl via kundservice@kakelgiganten.se och bifoga tydliga bilder på dom produkter som blivit fel samt ert ordernummer så hjälper vi er.

Måste jag personligen ta emot en hemleverans?

Ja, av säkerhetsskäl har vi ID kontroll på mottagande av alla hemleveranser. Om du inte har någon möjlighet att vara hemma kan du överlåta ID kontroll till en myndig person så som en familjemedlem, granne eller vän. Observera att den nya mottagaren måste kunna visa upp både sin egen och din giltiga legitimation.

Något speciellt att tänka på när jag tar emot leveransen?

Tänk på att alltid kontrollera varans skick, samt att mängden stämmer innan du skriver på fraktsedeln som chauffören har. Skador på emballage/gods ska meddelas till chauffören direkt. Om skada upptäcks först vid uppackning av varan (dold skada) måste kunden kontakta oss inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Reklamation efter denna tid godkännes ej.

Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Kontrollera även att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan plattorna monteras. Reklamationer efter montering tas ej emot. Kakelgiganten.se frånsäger sig allt ansvar gällande omkostnader för bokade hantverkare vid försenad, utebliven eller felaktig leverans. Spara den pall som varorna levereras på för eventuell retur.

Jag har ingen legitimation, kan någon annan hämta mitt paket hos ombud?

Av säkerhetsskäl krävs att uppgifterna på legitimationen stämmer överens med beställarens uppgifter. Andra personer kan av den anledningen ej hämta ut din order hos ombud.

Kan jag lägga till uppbärning på min order?

Det är inte möjligt för tillfället att lägga till uppbärning vid leverans.


Order & Beställning


Hur vet jag att ordern har gått igenom?

När ordern har gått igenom kommer det upp att ordern är bekräftad samt att orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du angav vid orderläggningen.

Saknar du orderbekräftelse, vänligen kontrollera skräppostmappen i din e-post och kontrollera att den e-postadress som du skrivit in vid beställning är korrekt.

När kan jag hämta min order i butik?


Beställt i vår webbshop
När din order är redo att hämtas kommer du att få en bekräftelse via mejl som säger att din order är redo att hämtas. Den hämtas då i vår varuutlämning på Stenyxegatan 30 i Malmö. Tänk på att alltid ha din legitimation med. Om bud hämtar din order krävs att budet har både din (beställarens) legitimation och sin egen legitimation med sig. Vid avsaknad av legitimation kan ordern ej lämnas ut.

Beställt i fysiska butiken i Malmö
Om man lagt beställning på lagervaror så kan man hämta ut sin beställning så fort faktura är betald. Vid tillfällen där kund lagt beställning på beställningsvaror så kommer Kakelgiganten ta kontakt med kund på mejl eller telefon så fort varorna anlänt till Kakelgigantens lager.

Vi har många kundorders på vårt lager, därför ber vi er att hämta era varor så snart som möjligt.

Jag kan inte lägga en beställning?

Det kan vara något problem med din webbläsare, testa gärna en annan webbläsare om du har möjlighet. Om det är betalningen som krånglar råder vi dig att kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13. Om problemet kvarstår kan man kontakta vår kundtjänst på antingen mejl till kundservice@kakelgiganten.se eller på telefon på nummer 040-21 24 00.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Handlar du i vår webbshop skickas din orderbekräftelse till den mejladress som är angiven i kassan vid köpet.

Har du inte fått någon orderbekräftelse direkt efter att ordern är slutförd kan detta bero på att ordern inte slutförts korrekt eller att du angivit en felaktig e-postadress. Det kan även bero på att orderbekräftelsen fastnat i skräppostmappen i din mail.

Kontrollera att du angivit rätt mejladress, om du har råkat ange en felaktig mejladress så ber vi dig kontakta vår kundtjänst på antingen mejl till kundservice@kakelgiganten.se eller på telefon på nummer 040-21 24 00 så att vi kan justera den.

Kan jag avbeställa min order?

Hör av dig till vår kundtjänst på antingen mejl till kundservice@kakelgiganten.se eller på telefon på nummer 040-21 24 00 så försöker vi att hjälpa dig. Har din order hanterats inför frakt kan vi tyvärr inte avbryta den men du kan returnera dina varor när du mottagit dom.

En order som innehåller anpassade produkter kan inte avbrytas om produkterna redan har anpassats.

Om man som kund beställt beställningsvara så är avbeställning utan extra avgifter är endast möjligt om ordern inte redan skickats till leverantören. Vid ändringar eller avbrutet köp måste man så snart som möjligt meddela oss skriftligt, via mejl till kundservice@kakelgiganten.se. För att säkerställa att meddelandet mottagits och kundservice hinner ta tag i ärendet innan beställning till fabriken görs, är det viktigt att även ringa in till oss på 040-21 24 00 innan deadline för beställningar/avbeställningar 09.00 tisdag morgon.

Kan jag lägga en order direkt i butiken?

Absolut! Det går bra att komma in direkt till vår fysiska butik i Malmö och prata med en av våra säljare. Order som skapas fysiskt i butiken kommer hanteras i den fysiska butiken och ej via webbshoppen.

Jag har angett fel information, hur gör jag?

Har du angett fel information så kan du kontakta vår kundtjänst på antingen mejl till kundservice@kakelgiganten.se eller på telefon på nummer 040-21 24 00. Gäller det en faktura genom SVEA så råder vi dig att kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13.

Vid ändring av leveransadress där bokning till transportbolaget redan gjorts tillkommer en extra kostnad.

Kan jag lägga till en produkt på min order?

Det är tyvärr inte möjligt att lägga till en vara på en befintlig webborder. Du kan göra en ny order på produkten du önskar att lägga till så kan vi slå ihop dina ordrar med förutsättning att ursprungsorder ej bokats för leverans, i dessa fall vänligen kontakta vår kundtjänst på telefon på nummer 040-21 24 00, alternativt kontakta oss så kan vi makulera ursprungsordern så att du får lägga en helt ny order på alla varor som du önskar.

Kan jag ta bort en produkt från min order?

Om vi redan har hunnit packa din order kan du tyvärr inte ta bort produkten. Du kan då göra en retur på den när du har fått hem varan. Hör i så fall av dig snarast till vår kundtjänst på mejl till kundservice@kakelgiganten.se.

Kan jag få en offert?

Absolut, du kan komma in i vår fysiska butik i Malmö eller ringa in till oss på 040-21 24 00 för att få hjälp av en säljare.


Retur & Reklamation


Hur länge har ni öppet köp?

Din ångerrätt och returrätt gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan oavsett om beställning lagts i vår webbshop online eller fysiskt i vår butik i Malmö.
(Gäller ej vid special-beställda varor, typ måttbeställda produkter, eller produkter som är nedsatta p.g.a. kort datum, eller annan defekt).

Hur gör jag en retur?

Vid åberopande av ångerrrätt står du som kund för returfrakt och returrisk. Vi tar emot returer av oöppnade och oskadade förpackningar inom 14 dagar.

Om du önskar göra en retur vänligen kontakta vår kundservice via kundservice@kakelgiganten.se med ordernummer och vilka produkter du önskar returnera. Våra kunniga medarbetare kommer då att kunna räkna ut returkostnaden, och boka leverans om så önskas. Returfrakten räknas ut beroende på vikt och storlek på godset, och motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden vid beställning. Returer ska skickas till adressen; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö. Inte mot postförskott eller uthämtning på utlämningsställe.

Produkter som levererats på pall skall returneras på samma sätt så det är klokt att spara pallen produkterna levererats på. När transportbolaget ska hämta upp returen är det viktigt att pallen står på ett underlag som är jämnt så att chauffören kan hämta upp returen med en handtruck.

Vid retur av styckvaror som skickas som paket tas en fast fraktkostnad på 149 kronor ut. Observera att paketet skall levereras direkt till vårt lager; Kakelgiganten, Stenyxegatan 30, 213 76 Malmö, inte mot postförskott eller upphämtning på utlämningsställe.

Min vara är defekt, hur gör jag en reklamation?

Som kund hos oss på kakelgiganten.se har du rätt att reklamera varor som är belagda med fel. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice på mejl till kundservice@kakelgiganten.se.

En reklamation av felplockad eller defekt vara skall göras innan den har monterats. Är varan monterad anses köparen ha godkänt produkten. Dock gäller detta inte om felet på varan endast kunde upptäckas efter genomförd montering. Upptäcks felet vid montering skall monteringen genast avbrytas, och kakelgigantens kundservice kontaktas.

En reklamation av skadad vara ska meddelas Kakelgiganten inom fem (5) kalenderdagar efter mottagandet för att vi ska kunna behandla ärendet. Reklamation efter denna tid godkännes ej.

Tänk på att spara varan då vissa av våra leverantörer kräver tillbaka varan för att utreda ett reklamationsärende.

Vad kostar en retur?

Returfrakten räknas ut beroende på postnummer som retur ska skickas ifrån, vikt och storlek på godset. Denna kostnad motsvarar sällan den fraktkostnad kakelgiganten.se kan erbjuda kunden vid beställning.

Kan jag göra en retur i butiken när jag handlat på webben?

Absolut! Kom in till butiken i Malmö så hjälper vi dig med din retur. Produkten ska vara i samma skick som när du fick den. När produkterna är returnerade kommer vi genomföra kreditering via SVEA, återbetalning tar normalt 2-4 arbetsdagar.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket hos ombudet?

Hämtar du inte ut ditt paket inom 14 dagar från att det har ankommit till ombudet så kommer ditt paket att returneras till oss. Returfraktkostnaden är 149 kronor och kommer dras av på ev. kreditering när varor anlänt tillbaka till vårt lager.

Kom ihåg att alltid kontakta oss om du önskar returnera dina varor.


Betalning & Faktura


Vilka betalsätt kan jag välja på webben?

Vi har SVEA som betalningspartner på vår hemsida, de erbjuder faktura- och delbetalning, samt direktbetalning via bank genom Trustly samt kortbetalning. Om du av någon anledning inte kan välja det betalsätt du önskar, kontakta SVEA på 08-514 931 13 för mer information.

Vilka betalsätt kan jag välja i den fysiska butiken i Malmö?

I vår butik i Malmö kan man betala med kort eller swish.

Vi har även möjlighet att hjälpa kunden i butik att lägga beställning via vår hemsida där vi har SVEA som betalningspartner. De erbjuder faktura- och delbetalning som andra alternativ om så önskas.

Kan jag handla som företagskund?

Självklart, på webben så väljer du företagskund i kassan.

Önskar du handla som företag i vår fysiska butik kan du öppna ett konto på ditt företag. Då krävs att firmatecknaren kommer in och legitimerar sig och fyller i en kontoansökan. Detta går också att göra via mejl.

Om du önskar hjälp eller vägledning kring ditt företagsköp så går det bra att ringa oss på 040-21 24 00 (knappval 2).

Kan jag förlänga förfallodatumet på min faktura?

Om du vill förlänga förfallodatumet på faktura via SVEA så kan man kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13.

Det går även bra att kontakta vår kundtjänst på mejl till kundservice@kakelgiganten.se så kollar vi upp om det är möjligt att förlänga förfallodatumet på just din faktura. Du kan dock inte förlänga datumet på en faktura som är gjord av våra säljare i butiken i Malmö eller som skapats över telefon/mejl.

Ska jag betala fakturan om jag gjort en retur?

Om förfallodatum närmar sig och du inte mottagit e-post om kreditering är det viktigt att du hör av dig till oss så att det inte påförs påminnelseavgifter eller inkassokrav.

Det är kundens ansvar att faktura betalas in i tid innan förfallodatum infaller även om ärendet inte är avslutat. I dessa fall korrigeras fakturan i efterhand av vår kundtjänst när ärendet är avslutat.

Varför kan jag inte betala med faktura?

På vår webbshop tillhandahåller SVEA betalningslösningen. Om faktura inte ges som alternativ i kassan råder vi dig att kontakta SVEA på nummer 08-514 931 13 eller på mejl via swp@svea.com.

Vart är min återbetalning?

Om du har handlat på vår webbshop så gör vi återbetalningen när vi har fått tillbaka och inspekterat returen. En kontroll kan ta mellan 1–14 dagar från mottagandet. SVEA kommer då att revidera din faktura eller sätta tillbaka pengar på ditt kort inom 4 bankdagar. SVEA kan komma att begära in inbetalningsuppgifter från dig första gången du gör en retur via dem.

Om du handlat i vår fysiska butik och betalat med kort så görs återbetalning på samma kort som användes vid köp. Pengarna kommer in på det kort som du använt vid retur inom 3 dagar.

Har du gjort en retur på en faktura från butik så får du en kreditfaktura som betalas ut inom två veckor.

Jag har en fråga gällande min faktura, vem ska jag kontakta?

Om du har handlat i vår webbshop via SVEA och har fakturafrågor hänvisar vi dig till SVEA. Du kan nå SVEA på nummer 08-514 931 13 eller på mejl via swp@svea.com.

Har du handlat i fysiska butiken i Malmö eller fått hjälp av en säljare på mejl/telefon och fått en faktura skickad till dig kan du kontakta oss angående dina fakturafrågor. Kontakta vår kundtjänst på antingen telefon på nummer 040-21 24 00 eller skicka mejl till kundservice@kakelgiganten.se så hjälper vi dig.


Produktfrågor


Har ni provbitar?

Absolut! Vi har provbitar på alla våra keramiska plattor. När man går in på produktsidan så finns där en blå knapp där det står ""Provbit"", trycker man på den så läggs provbit i varukorgen.

En provbit är en mindre del av en platta och kostar 39 kr/st inkl.frakt, förutom Marockanskt Kakel som är en hel platta och kostar 100 kr/st inkl.frakt. Prover skickas normalt till ett utlämningsställe.

Kan man få tillskärning?

Vi på kakelgiganten.se erbjuder tillskärning av våra klinkers till storlekarna 10x10 (9,6x9,6) eller 15x15 (14,6x14,6) cm.

Tillskärning kan endast göras på plattor med helt raka kanter, inte på plattor med rundade kanter. Läs mer om tillskärning och priser här

Vad bör jag tänka på innan jag börjar montera?

Läs noga igenom anvisningarna innan arbetet påbörjas. Var uppmärksam på att vissa produkter kräver fackmannamässig installation för att behålla sin produktgaranti.

Kontrollera att samtliga paket av en viss vara är av samma bränning samt att den/de produkter som beställts är korrekta innan plattorna monteras.

Monteras produkten anses den godkänd av köparen. Skulle produkten ändå vara felaktig står kunden för merkostnaderna för ev. utrivning. Avbryt genast montering/användning om felaktigheter upptäckts.

Vad är ett bränningsnummer och kalibernummer?

Då varje produktion av en platta inte kan säkerställas bli densamma i mått och nyans så får varje produktion av en platta ett bränningsnummer (nyans) samt ett kalibernummer (mått) som trycks på förpackningen. De mått som anges på våra produkter är de mått som tillverkaren utgått från vid tillverkning av plattan och dessa mått kan variera från ett produktionstillfälle till ett annat.

Kan ni ta reda på vilken bränning jag tidigare mottagit?

Tyvärr är detta ej möjligt. Vi ber er därför ta ett foto på förpackningens bränningsnummer eller notera vilken bränning ni tidigare mottagit för att vi ska kunna kolla upp om den fortfarande finns i lager hos oss/leverantör.


Övriga frågor


Vad har ni för öppettider?

Öppettider Butik
Måndag - Fredag: 07.00 - 18.00
Lördag: 10.00 - 15.00
Söndag: Stängt

Öppettider Lager
Måndag - Fredag: 07.00 - 17.30
Lördag: 10.00 - 15.00
Söndag: Stängt

Telefontider
Måndag - Fredag: 09.00 - 18.00
Lördag - Söndag: Stängt

Besök vår butik
Adress: Stenyxegatan 30
213 76 Malmö

Tryck här för Google Maps navigering

Information angående Covid-19

Information angående åtgärder med anledning av Covid-19 hittar du här!

Lediga jobb hos Kakelgiganten

Information om lediga tjänster hos Kakelgiganten hittar du här!